Bestuurs­vragen: Zuid-Schal­k­wij­kerweg te Haarlem


Indiendatum: 25 mei 2022

Context

Op 25 mei 2022 heeft dhr. van der Kaap van de fractie PvdD per e-mail vragen gesteld inzake de dijkversterking aan de Zuid-Schalkwijkerweg. Op de site van het Hoogheemraadschap van Rijnland staat daarover een naar het lijkt niet geactualiseerde tekst (bijlage 1 – tekst op website over Zuid Schalkwijkerweg te Haarlem). Naar aanleiding van de informatieavond heeft Ludo Onnink namens de bewoners op een brief, gedateerd 9 april 2022, gestuurd naar het college van B&W alsmede de leden van de gemeenteraad van de gemeente Haarlem (bijlage 2 – brief aan B&W gemeente Haarlem inzake renovatie Zuid-Schalkwijkerweg). Onderstaand volgen de vragen met beantwoording.

Vraag 1

In hoeverre is het college bereid om de in samenspraak met gemeente Haarlem de concept- plannen rond de renovatie van de ZSW aan te passen om tot minder ingrijpende renovatie van de ZSW te komen?

Vraag 2

Is het college bekend met de visie die de heer Onnink -naar zijn zeggen- mede namens de buurtbewoners aan het college van B&W en de leden van de gemeenteraad van Haarlem per brief van 9 april 2022 heeft toegestuurd?

  • Zo ja, op welke wijze heeft de inhoud van deze brief meegewogen bij besluitvorming tot nu toe waarbij het hoogheemraadschap is betrokken?
  • Zo nee, is het college bereid de inhoud van deze brief te laten meewegen bij de besluitvorming waarbij het hoogheemraadschap is betrokken ?

Vraag 3

Is het college het met de fractie van de PvdD eens dat in dit tijdsgewricht het kappen van bomen beperkt moet worden tot zieke bomen?

  • Zo ja, is het college bereid om van de bomenkap af te zien en de uitvoering van de renovatie te beperken alleen die alternatieven waar de bomen gespaard blijven?
  • Zo neen, hoe past dit in het streven van het hoogheemraadschap naar duurzaamheid, behoud van biodiversiteit, terugdringen van luchtvervuiling enz.?

Vraag 4

Is het college van mening dat de renovatie alleen mogelijk is met vergaande ingrepen als bomenkap en wegverbreding van de ZSW?

  • Zo ja, om welke redenen zijn minder ingrijpende alternatieven afgewezen?
  • Zo nee, welk alternatief heeft voor het college de voorkeur?

Vraag 5

Is de stelling juist dat het opknappen van de ZSW geen prioriteit is in het kader van de bescherming van het land (droge voeten)?

Vraag 6

Is het college het met de heer Onnink eens dat het landelijke karakter van de ZSW onherstelbaar wordt aangetast als de bomenkap en de verbreding van de weg doorgang zal vinden?

  • Zo ja, om welke redenen vindt het college dat deze aantasting de voorkeur verdient?
  • Zo nee, om welke redenen blokkeert het college deze aantasting niet?

Vraag 7

Hoe beoordeelt het college het gewicht dat opvattingen van buurtbewoners mogen hebben bij de besluitvorming over ingrijpende wijzigingen in hun directe woon- en leefomgeving?

Vraag 8

Welke consequenties verbindt het college aan de beantwoording van de vorige vraag?

Indiendatum: 25 mei 2022
Antwoorddatum: 5 jul. 2022

Context

Op 25 mei 2022 heeft dhr. van der Kaap van de fractie PvdD per e-mail vragen gesteld inzake de dijkversterking aan de Zuid-Schalkwijkerweg. Op de site van het Hoogheemraadschap van Rijnland staat daarover een naar het lijkt niet geactualiseerde tekst (bijlage 1 – tekst op website over Zuid Schalkwijkerweg te Haarlem). Naar aanleiding van de informatieavond heeft Ludo Onnink namens de bewoners op een brief, gedateerd 9 april 2022, gestuurd naar het college van B&W alsmede de leden van de gemeenteraad van de gemeente Haarlem (bijlage 2 – brief aan B&W gemeente Haarlem inzake renovatie Zuid-Schalkwijkerweg). Onderstaand volgen de vragen met beantwoording.

Vraag 1

In hoeverre is het college bereid om de in samenspraak met gemeente Haarlem de concept- plannen rond de renovatie van de ZSW aan te passen om tot minder ingrijpende renovatie van de ZSW te komen?

Antwoord 1

Op dit moment ligt er een voorlopig maatwerkontwerp. Dit ontwerp is gemaakt op basis van uitgebreide belangenafweging en optimalisaties, waarin de omgeving uitgebreid is geconsulteerd. Aan dit ontwerp liggen ook randvoorwaarden ten grondslag. Rijnland werkt aan een veilige dijk en de gemeente aan een functionele weg. Dit betekent dat het ontwerp moet laveren tussen de belangen van de ongeving en de randvoorwaarden die worden gesteld door de gemeente (weg) en Rijnland (bescherming van de achterland d.m.v. een dijk)

Vraag 2

Is het college bekend met de visie die de heer Onnink -naar zijn zeggen- mede namens de buurtbewoners aan het college van B&W en de leden van de gemeenteraad van Haarlem per brief van 9 april 2022 heeft toegestuurd?

  • Zo ja, op welke wijze heeft de inhoud van deze brief meegewogen bij besluitvorming tot nu toe waarbij het hoogheemraadschap is betrokken?
  • Zo nee, is het college bereid de inhoud van deze brief te laten meewegen bij de besluitvorming waarbij het hoogheemraadschap is betrokken ?

Antwoord 2

Ja. Deze visie is bekend. Daarom is besloten om zekerheidshalve een second opinion uit te laten voeren op de eerdere bomen effect analyses. Een aantal bomen moet weg omdat:

Na de benodigde ophoging van de dijk de overlevingskans van de boom te klein is;

  • Er boomwortels groeien tussen de verschillende lagen van het aanwezige asfalt. Dit asfalt moet eruit, waardoor een aantal bomen geen overlevingskans heeft of instabiel wordt;
  • Vernieuwen van kabels en leidingen onder bomen anders niet mogelijk is.

Vraag 3

Is het college het met de fractie van de PvdD eens dat in dit tijdsgewricht het kappen van bomen beperkt moet worden tot zieke bomen?

  • Zo ja, is het college bereid om van de bomenkap af te zien en de uitvoering van de renovatie te beperken alleen die alternatieven waar de bomen gespaard blijven?
  • Zo neen, hoe past dit in het streven van het hoogheemraadschap naar duurzaamheid, behoud van biodiversiteit, terugdringen van luchtvervuiling enz.?

Antwoord 3

Nee. Naast duurzaamheid, behoud van biodiversiteit, terugdringen van luchtvervuiling etc. heeft Rijnland de wettelijke verplichting en normstelling vanuit de Provincie om de dijken aan hoogte en stabiliteit te laten voldoen. Bomen kunnen een risico vormen voor schade aan en/of dijkdoorbraken. Omdat wij naast deze taak vanzelfsprekend ook waarde hechten aan bomen toetsen wij dit risico en behoud van de bomen o.a. middels een bomen effect analyse. Als een boom behouden kan blijven streven wij ernaar om deze, eventueel door toepassing van maatregelen binnen verantwoorde kosten, te behouden.

Vraag 4

Is het college van mening dat de renovatie alleen mogelijk is met vergaande ingrepen als bomenkap en wegverbreding van de ZSW?

  • Zo ja, om welke redenen zijn minder ingrijpende alternatieven afgewezen?
  • Zo nee, welk alternatief heeft voor het college de voorkeur?

Antwoord 4

Ja, met de nuancering dat de vergaande ingrepen noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de wettelijke opgaven en er van een wegverbreding geen sprake is. Rijnland is verantwoordelijk voor de dijkverbetering. De gemeente Haarlem voor het groot onderhoud aan de weg. Het voorlopig maatwerkontwerp wat er momenteel ligt is reeds een verbetering t.o.v. het eerdere ontwerp. Er hoeft geen talud te worden aangebracht in de voortuinen en daardoor ook minder sloten te worden verplaatst dan wel minder ver te worden verplaatst. Daarnaast is het aantal te kappen bomen teruggebracht van 96 naar tussen de 65-75. Op het laatste aantal vindt nog een second opinion plaats. Het landschappelijke karakter kan door beide verbeteringen beter worden behouden. Verder wordt bijvoorbeeld het veiligheidsgevoel vergroot door het wijzigen van de weg in een fietsstraat. Zie verder antwoord 1.

Vraag 5

Is de stelling juist dat het opknappen van de ZSW geen prioriteit is in het kader van de bescherming van het land (droge voeten)?

Antwoord 5

Nee. De Zuid Schalkwijkerweg is opgenomen in een meerjarenprogramma als dijk, die verbeterd dient te worden, omdat niet meer aan de normen wordt voldaan. Ten tijde van de start van dit project in 2017 stond deze dijkverbetering niet bovenaan om te worden opgepakt, maar is iets naar voren gehaald om mee te doen met het project van de gemeente, met alle voordelen van dien (lagere kosten, minder overlast etc.). Het is een afgekeurde dijk die moet worden verbeterd.

Vraag 6

Is het college het met de heer Onnink eens dat het landelijke karakter van de ZSW onherstelbaar wordt aangetast als de bomenkap en de verbreding van de weg doorgang zal vinden?

  • Zo ja, om welke redenen vindt het college dat deze aantasting de voorkeur verdient?
  • Zo nee, om welke redenen blokkeert het college deze aantasting niet?

Antwoord 6

Nee. De uitstraling van de Zuid Schalkwijkerweg zal veranderen. Echter, het landschappelijke karakter van de Zuid Schalkwijkerweg bestaat uit meerdere aspecten, denk bijvoorbeeld ook aan de sloten die vanwege het aanpassen van het ontwerp nu overwegend intact kunnen blijven. Niet al deze aspecten worden geraakt of niet teruggebracht. Het landelijke karakter zal zoveel mogelijk worden behouden. De landschapsarchitect van de gemeente Haarlem wordt hier nauw bij betrokken en heeft reeds de nodige eisen meegegeven, zoals het toepassen van een teenslootverzwaring (het onderwater verzwaren van de bodem van de sloot naast de dijk d.m.v. stortsteen of klei). Daarnaast is het herinrichtingsplan (groen) samen met haar gemaakt. Wensen hierop vanuit de omgeving kunnen nog steeds worden meegegeven.

Vraag 7

Hoe beoordeelt het college het gewicht dat opvattingen van buurtbewoners mogen hebben bij de besluitvorming over ingrijpende wijzigingen in hun directe woon- en leefomgeving?

Antwoord 7

De omgeving wordt nauw betrokken. Er is een participatieplan, er worden persoonlijke gesprekken aangeboden en gevoerd, er is een klankbordgroep en er vinden op structurele basis bijeenkomsten plaats. Daarnaast worden verschillende communicatiekanalen benut, zoals een digitale nieuwsbrief, een bewonersbrief en bijvoorbeeld het lokale blaadje. Alle momenten zijn bedoeld om te informeren maar ook voor het ophalen van wensen en eisen vanuit de omgeving. De wensen en eisen uit de omgeving zijn, voor zover deze niet haaks staan op de uitvoering van de wettelijke taken, zoals de waterveiligheid, en onredelijk zijn, meegenomen in het voorlopige ontwerp.

Bijvoorbeeld het toepassen van een damwand constructie t.h.v. huizen om de impact te verkleinen en de afwerking en aansluiting op in- en uitritten.

Vraag 8

Welke consequenties verbindt het college aan de beantwoording van de vorige vraag?

Antwoord 8

In het algemeen kan worden gesteld dat in het voortraject al veel van de (positieve) reacties van de omgeving zijn meegenomen in het ontwerp van de weg en dijk. De belanghebbenden zijn betrokken bij het ontwerp dat nu voorligt. Het ontwerp dat er nu ligt neemt alle belangen zo goed mogelijk mee en leggen we vervolgens ter visie middels een ontwerpprojectplan Waterwet.

Op het ontwerpprojectplan Waterwet kan men een zienswijze indienen. De zienswijzen moeten worden beoordeeld of de inbreng is meegenomen en tot een andere afweging had moeten leiden. Vervolgens wordt het projectplan door het dagelijks bestuur (D&H) in zijn totaliteit inclusief de behandeling van de zienswijzen afgewogen en vastgesteld. Zienswijzen hopen wij zoveel mogelijk te voorkomen door het nauw betrekken van de omgeving, zoals omschreven onder 7. Zienswijzes worden meegenomen als dat redelijkerwijze kan.

Aanvullend en ingaand op de gegeven opmerking over bijlage 1 (tekst op website over Zuid- Schalkwijkerweg te Haarlem) wordt tekst op de projectpagina aangepast. Het streven is om deze actueel te houden naar aanleiding van de meest recente noemenswaardige ontwikkelingen.

Interessant voor jou

Bestuursvraag: Vissterfte polderpark Cronesteyn

Lees verder

Bestuursvragen: Natuuronvriendelijke oeverbeschoeiingen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer